2017-02-07

Jak grać - Kupcy z Osaki

Witaj adepcie kupieckiego rzemiosła. Starodawna handlowa droga z Osaki do Edo stoi przed Tobą otworem. Poznaj jej tajniki i stwórz swoje bogactwo dzięki trafionej strategii.

Pokażemy Ci w trzech krokach jak grać w Kupców z Osaki.

Przed grą każdy z graczy dostaje tyle kart do ręki, aby suma ich wartości w monetach była równa lub większa od 8, zacznie osoba z najmniejszą ilością monet, a w przypadku remisu, z najmniejszą ilością kart w ręce. Każdy dostaje też jeden wybrany przez siebie żeton osiągnięć oraz znaczniki rezerwacji i punktów w wybranym kolorze. Ułóż resztę kart w stosie na planszy na górnym polu (obok symbolu różnych dóbr), dolne przeznaczone jest na stos kart odrzuconych.

1. Zbieraj dobra i pieniądze. 

Karty w Kupcach z Osaki mogą symbolizować różne rzeczy. Przy planszy gry są 2 miejsca na układanie kart. Miejsce położone wyżej to Farma gdzie zawsze są wyłożone 3 karty, które w przyszłości pojawią się na Rynku, czyli miejscu poniżej. Rynek początkowo składa się z 5 kart. Są to karty, które będzie można kupić lub zabrać na rękę.





Karty zabrane na rękę to monety (mają wartość w lewym górnym rogu). Dzięki zebranym monetom możesz kupować towary znajdujące się na Rynku. Jeśli chcesz kupić jakieś dobro z rynku, musisz kupić wszystkie obecnie dostępne, czyli niezarezerwowane przez przeciwnika, dobra na rynku! Musisz zapłacić ich równowartość w monetach lub przepłacić (reszta nie jest zwracana). Kupione karty wykładasz przed sobą, ułożone kolorami. Będzie to twój towar, za który możesz zdobyć punkty w grze.

Zamiast kupować lub brać karty masz do dyspozycji żeton rezerwacji. Możesz położyć go na dowolnej karcie na Rynku lub Farmie. Nie odzyskasz go, dopóki nie kupisz lub weźmiesz zarezerwowanej karty.

Gdy Rynek jest pusty lub zarezerwowany przez przeciwników przełóż karty z Farmy do Rynku i dołóż też 2 nowe ze stosu doboru. Na koniec ułóż 3 nowe karty na Farmie.

2. Płyń do przodu i uważaj na Czarny Przypływ.

Za każdym razem, gdy gracz kupuje dobra z Rynku, należy przesunąć odpowiednie statki na planszy. Przesuwane statki są w kolorach zakupionych dóbr na zasadzie:
Jeśli kupiłeś jedno dobro danego koloru, przesuń odpowiedni statek o jedno pole.
Jeśli kupiłeś dwa lub więcej dóbr danego koloru, przesuń odpowiedni statek zawsze o dwa pola.

Jeśli dzięki temu choć jeden statek dopłynie do Edo nastąpi wypłata zysków za dobra w kolorze statków, które dopłynęły do Edo.

Uważajcie! Statki, które utknęły na polach Enshunada (dwa czerwone pola z rysunkiem czarnej fali) gdy inny dopłynął do Edo, napotykają na Czarny Przypływ. Oznacza to, że zostają cofnięte do Anori a każdy gracz traci wszystkie dobra w odpowiadającym kolorze.



Masz szansę uratować część z nich, za pomocą kart z ręki. Poza symbolem monety, karty o wartości 2 i 3 mają też ikony ubranych na biało ubezpieczycieli. Jeśli masz w tym momencie na ręce karty z ubezpieczycielami w odpowiednim kolorze, możesz ubezpieczyć dobra przed zatonięciem. Odłóż karty z reki i ubezpiecz tyle kart na ile pozwalają. Tak ubezpieczone karty obróć o 90 stopni. Te karty nigdy już nie mogą być zatopione.



3. Sprzedawaj towary i zdobywaj punkty.

Za każdy statek, któy dopłynął do Edo musiscie sprzedać dobra w odpowiednim kolorze. Punkty będą zależały o tego jak dobry zestaw posiadacie i ile żetonów osiągnieć macie w tym kolorze. 

Punkty liczycie następująco. Sprawdz ile monet ma najdroższa karta w zestawie. Dodaj do niej liczbę twoich znaczników osiągnięć w tym kolorze. Następnie przemnóż wynik, przez liczbę kart w tym zestawie. Tak otrzymaną liczbę podziel przez 5 i wynik zaokrąglaj zawsze w górę do pełnej liczby.



W przykładzie powyżej najwyższą kartą jest 3. Gracz ma też jeden niebieski żeton, co daje w sumie 4. W zestawie są 3 karty 
4x3 = 12 co daje 2 pełne piatki i niecałą trzecią. Zaokrąglamy w górę do pełnej liczby czyli do trzech.

Ten wynik to liczba zdobytnych punktów. Odłóż tyle kart z zestawów pod swój znacznik punktacji ile punktów zdobyłeś. Jeśli brakuje tam kart dobierz je z wierzchu stosu doboru. Jeśli zaś jakieś zostały, odrzuć je na stos kart odrzuconych.

Następnie weź jeden żeton osiągnięć w odpowiednim kolorze. Jeśli na koniec rundy, któryś z graczy posiada już 8 żetonów osiągnięć następuje koniec gry. Osoba która ma więcej kart dóbr pod że swoim żetonem punktacji wygrywa!

Niech wody przybrzeżne Japonii zapewnią CI obfitość i ustrzegą przed Czarnym Przypływem twoje higaki kaisen. Jesteś gotowy zostać Kupcą z Osaki!

Więcej o grze, instrukcję, zawartość znajdziecie tutaj:
KUPCY Z OSAKI



 

komentarze użytkowników: 0 komentarzy

Musisz być zalogowany żeby móc dodawać komentarze.