Moa to baśniowa interpretacja starcia pomiędzy pierwotnymi mieszkańcami Nowej Zelandii, a falami napływających osadników zza morza. Autochtonami są ptaki, którym nadano wiele cech ludzkich – potrafią rozmawiać, noszą ubrania i używają broni oraz narzędzi.

Najeźdźcy to zgraja złożona z psów, oposów, szczurów i łasic. Każdy z ssaków przypływających na wyspę ma swoją własną charakterystykę Psy są nieco bardziej pokojowo nastawione, ale niezwykle potężne, jeśli zmuszone do walki, a łasice dziko atakują kiedy tylko mają okazję.

Przejmujesz kontrolę nad plemieniem ptaków i starasz się przejąć kontrolę nad jak największą częścią wyspy.

POZNAJ PTAKI

Ptaki reprezentowane przez karty, które każdy z graczy otrzymuje na rękę. Każdy rodzaj ofiaruje inny zestaw zdolności plemieniu:

Orły to nieustraszeni wojownicy

Kakapo mistycy

Moa jednoczy plemiona kombinacją różnych talentów

W sumie w grze znajduje się 8 różnych rodzajów ptaków – każdy z odmiennym zestawem cech.

Karty ptaków opisane są symbolami:

  • ptak – pozwala zasiedlać terytorium

  • włócznia – pozwala walczyć i bronić się przed ssakami

  • honor – pozwala wyłaniać potężnych liderów oraz sprzedawać ziemię ssakom

  • magija – pozwala przejąć kontrolę nad potężną magiją

JAK GRAĆ

Moa toczy się na fragmencie Nowej Zelandii podzielonym na 12 regionów. Te z kolei mogą być kilku różnych rodzajów. Gracze mogą wykonywać akcje jedynie na dwóch aktywnych rodzajach terenu, wskazanych przez zmieniające się w każdej rundzie karty.

 

Gra składa się z dwóch etapów: każdy z nich podzielony jest na 7 rund.

Na początku każdy z graczy otrzymuje 9 kart ptaków, które utworzą jego plemię. Plemię musi wystarczyć graczowi na wszystkie 7 rund danego etapu, co wymusza uważne planowanie, kiedy i w jakim celu użyć konkretnej karty.

Na początku każdej rundy odrywane są dwie karty terenu. Wskazują one na jakich regionach gracze mogą wykonywać swoje akcje, a także to czy do brzegów zbliżą się najeźdźcy, czy ssaki przeprowadzą inwazję lub czy podniesie się poziom zagrożenia wybuchem wulkanu.

Karta z poniższego przykładu mówi, że gracze będą mogli wykonywać swoje akcje na plaży oraz, że wszystkie oposy przeprowadzają inwazję.

Wśród akcji graczy są takie, które pozwolą im przejmować kontrolę nad terytorium.

Ptaki można kłaść na regionach wskazanych kartami aktywnych terytoriów, po jednym za każdą wykorzystaną ikonę ptaka na kartach.

Zamiast zwykłych ptaków, korzystając z symboli honoru można położyć lidera w regionie, w którym ma się przynajmniej tyle ptaków co pozostali gracze. Liderzy to potężni dowódcy, którzy rozstrzygają remisy w walce o kontrolę nad danym regionem.

Ważnym elementem gry są inwazje ssaków. Karty terenów wskazują kiedy i jakie ssaki atakują. Gracze mogą bronić się i kontratakować. Żeby pokonać ssaki należy wykorzystać co najmniej tyle symboli włóczni na kartach ile znajduje się na karcie ssaka. W miejscach wygranych walk należy położyć znaczniki twierdz dzięki czemu przez jakiś czas będą one bezpieczne.

 

Wszystkie pokonane ssaki dadzą graczom dodatkowe punkty na koniec gry.

Wśród pozostałych akcji w grze znajdują się między innymi także wykorzystywanie potężnych magicznych przedmiotów, czy podstępna sprzedaż ziemi najeźdźcom, która co prawda kosztuje nas utratę honoru, ale daje obietnicę bezpieczeństwa.

KOMPONENTY:

STRETCH GOALE: